FINSEJAZZ 2023
Etter en unik høstutgave i 2021 og avlyst festival i 2022 er Finsejazz endelig tilbake for fullt i 2023, 27. – 29. januar! På programmet står Gammalgrass, Trøen / Arnesen Kvartett og Siril Malmedal Hauge & Kjetil Mulelid.
Norges høyestliggende jazzfestival har holdt til på Finse 1222 siden 1996. I 2023 er det 26. gang vi arrangerer denne musikalske helgen i samarbeid med Finse 1222. Gjennom den lange historien har vi hatt besøk av Hot Club de Norvège, Nils Petter Molvær, Come Shine, Paal Nilsen Love, Knut Reiersrud, Susanna Wallumrød, Sam Amidon, Per Zanussi og Stein Torleif Bjella – for å nevne noen. I slutten av januar fylles hotellet med jazzinteresserte og turglade gjester. Konserter og skiturer/skiseiling, god mat og sosialt lag – dette er en helg du bør være tidlig ute med å bestille.
Du kan bestille rom på e-post til booking@hotelfinse1222.no eller via hjemmesiden til hotellet.
TRØEN / ARNESEN KVARTETT
NEW PAINTINGS OF JAZZ
KL. 22:00
De siste årene har saksofonist Elisabeth Lid Trøen vært aktiv i en rekke prosjekter og band, blant andre Bergen Big Band, Klangen av Hoem og Bouncealarm. Hun har skrevet musikk for store og små ensembler, og jobbet navn som Marius Neset, Erlend Skomsvoll, Chris Potter, Jon Balke og Django Bates.
«New Paintings of jazz» er Elisabeths første bestillingsverk og er komponert for hennes eget band, Trøen/Arnesen Kvartett, som er et tett samarbeid med nestor i norsk jazz, pianist Dag Arnesen. Kvartetten består ellers av bassist Ole Marius Sandberg og trommeslager Sigurd Steinkopf, og har eksistert siden 2017.
Denne gangen er det derimot Trøen som får boltre seg i skriveprosessen, og resultatet er et knippe låter med røtter både i fortiden og fremtiden. Tittelen «New Paintings of Jazz» beskriver et ønske om å ta jazzen inn i vår samtid og fremtid, samtidig som de tar med seg og bevarer den gamle tradisjonen. Ensemblet maler nye bilder i lyset av de gamle, og åpner opp for å forske på ulike nye uttrykk.
«Kvartetten låter deilig umoderne der den beveger seg tilbake gjennom tiårene og gjør seg selv relevant for i dag. Den klassiske jazzen har evig gyldighet i gode hender.» Arild R. Andersen, Jazzinorge