Møsters verden

Etter en sommer med popmusikk, er Kjetil Møster klar med ny jazzplate. Den skal ta lytteren med til jordens indre.

TEKST: EIRIK KYDLAND

– Jeg vil være med på alt!

Saksofonist Kjetil Møster (38) har hatt et ekstremt hektisk år. Ikke bare har han vært med Røyksopp og Robyn på turné i USA og Europa, han har også bidratt på plater med rockebandet King Midas, rapperen Store P og popsanger Sondre Lerche. Som en konsekvens av dette spilte han tre konserter i løpet av et døgn under sommerens Øyafestival i Oslo. De nye erfaringene har vært mange.

– Å få en saksofon til å passe inn i Røyksopps musikk er en stor utfordring. Det er knallvanskelig å gli inn i musikken på en naturlig måte uten å bli cheesy. Hjernen vris til det kjennes ut som om den er i ferd med å smelte, sier Møster.

– Samtidig er det nettopp den motstanden som gjør det så givende å jobbe med andre sjangere. Jeg lærer hele tiden noe jeg kan ta med meg over i jazzen.

Holberg og brettspill
I høst slipper han sin andre plate med kvartetten Møster!, noe som markeres med konsert hos Bergen Jazzforum. Albumet «Inner Earth» er mindre «jazzete» enn forløperen «Edvard Lygre Møster» fra i fjor.

– I mange år har jeg kjørt to parallelle løp: jazz på den ene siden, og pop og rock med Datarock og King Midas på den andre. Nå vil jeg blande de to. Selv om jeg med mitt eget band kan spille og gjøre hva jeg vil, prøver jeg også å tvinge meg selv til å skape tydeligere lydbilder og verdener.

Dermed har «Inner Earth» blitt en konseptplate – om en reise til jordens indre. Møsters referanseliste er bred og variert:

– Jeg flørter med new age-ideer som «The Hollow Earth Theory», men er også inspirert av de litterære reisene til Ludvig Holberg og Jules Verne. Også har du sporet «Underworld Risk», som referer til både technogruppen Underworld og brettspillet Risk.

Et annen tittel er «Tearatorn», en kombinasjon av «tear» og den forhistoriske fuglen teratorn, et fabeldyr som i Møsters verden «duver trist rundt».

– Titler i jazzmusikk er ofte veldig vage, så jeg syntes det var moro å bygge en hel fantasiverden rundt platen.

Snah på gitar
Også musikalsk har «Inner Earth» en episk karakter. Som på førsteplaten har Møster med seg bassist Nikolai Eilertsen (Big Bang, Elephant9) og trommeslager Kenneth Kapstad (Motorpsycho), mens keyboardist Ståle Storløkken har sluttet. Nytt medlem er Motorpsycho-gitarist Hans Magnus «Snah» Ryan.

– Ståle spiller sprettent, kjapt og lyst, mens Snah er som en massiv maskin. At han er blitt med i bandet, har bidratt til å dra platen i retning av tyngre progrock.

Albumet er spilt inn live på Bergen Kjøtt, der et 70-tallsinspirert innspillingsstudio ble bygget og gjenskapt i etasjen under Duper Studio.

– Om du hører tidlig Soft Machine, Jimi Hendrix eller Frank Zappa, så er det enormt mye jazz i den musikken, men spilt av rockemusikere. Den nye platen utforsker nettopp dette minste felles multiplum mellom jazz og rock.

Frihet i studio
Før bandet gikk i studio hadde Møster skrevet skjeletter av låter. Resten ble til på stedet.

– Jeg presenterer noen fundamenter eller punkter vi skal nå, det kan være en toneart eller en rytme. Så handler det om å gi resten av bandet frihet. Det blir feil å bestemme på forhånd hvordan musikken skal bli. Man må improvisere når man spiller med så dyktige folk som dette.

Da Klassekampen tidligere i sommer intervjuet Store P og Røyksopp om samarbeidet med Møster, ble saksofonistens nonverbale kommunikasjon skrytt av.

– Jeg tror nok jeg ganske raskt kan forstå og identifisere stemning, temperatur og tekstur i ulik musikk, tror Møster.

– Det hjelper nok at jeg har vokst opp med en bror som var fan av synthpop, mens jeg selv har hørt på thrash metal, jazz, pop og all slags musikk. Dessuten er jeg ikke særlig brautende, verken som person eller saksofonist. Jeg ønsker ikke å mose inn så mye saksofon jeg bare klarer, men er opptatt av hvordan det helhetlige lydbildet skal bli.

Møster! spiller hos Bergen Jazzforum 19. september. Albumet «Inner Earth» slippes 12. september på Hubro.